22
JUN
2026
Harmony
Den här tavlan hade jag gått och klurat på ett bra tag. Jag hade en canvas stod i vägen precis överallt där jag skulle vara och den var verkligen påväg ut till tippen.. jag hade målat ett motiv där det blev lite skarpa kanter pga att jag använt schabloner så jag visste inte hur jag skulle kunna dölja dem.
Av en händelse när jag letade efter annat hittade jag gamla sköra och gulnande notblad (något på tyska) och tänkte att det blir ju perfekt att täcka över märkena från schablonerna. I bilden längst till höger nedan ser du hur jag först fäste ett par blad, sedan skannade jag in bilden och gjorde ett kollage i Photoshop med en fiol, en svan och en ros. (bilden i mitten)
Jag ville så gärna prova att måla fiolen för jag fastnade för de mjuka och varma rödbruna tonerna. Jag sparar alltid bilder som jag snubblar över och känner att jag vill testa att måla så när jag gick igenom dem hittade jag svanen.
Den bilden är ursprungligen svart/vit så det var så jag började måla den. (bild längst till vänster nedan)
Rosen som jag sedan fick för mig att lägga till var det värsta av allt, jag målade om den hur många gånger som helst.. det var verkligen inte min grej.. 😂
Nu ska jag måla en tavla med bara massa rosor på så att jag får träna ha ha..
Återkommer med den!
Kram M


Grovt målat, fiolen och svanen tar form

Referensbilden jag utgick ifrån

Grunden, en kladdtavla som stått orörd
26
MAJ
2026

Tid-för-serien
Två av tre tavlor..
Den här serien som jag kallar "Time to..." innehöll från början tre tavlor med varsin klocka som bakgrund. Det blev så småningom bara två för jag fick en annan idé med den tredje.. ;-)
Tankarna jag hade när jag komponerade bilden var att klockan i bakgrunden påminner oss om hur lätt tiden springer iväg.
Ibland behöver vi bara sakta ner, andas och vara närvarande i stunden, naturen är en otrolig källa för återhämtning.
Tavlorna vill påminna oss om värdet av tystnad och återhämtning – att finna ro i naturen och låta själen vila från vardagens tempo.
Bilden på rävarna hade jag använt när jag för första gången skulle prova att måla i olja. Det var kul att göra samma bild igen och se att det ändå går framåt i utvecklingen ha ha..
Kram M


6
MAJ
2026

Facetterade porträtt
i svart/vitt/grått
Jag känner mig inte jättebekväm med att måla porträtt (ännu) men har hittat en stil som ändå funkar och är väldigt kul att måla!
Jag målar de här med akryl och eftersom det torkar så fort är det liksom bara att köra på.. 🖌
Det började med en tribute till Ozzy som min son önskade sig, sedan blev det en med en bild från The Shining.. det var så kul så när vi skulle tacka av våra ledare i hockeylaget så målade jag av deras lagfoton också som present.
Det är ändå ett ganska kul sätt att få till en bild som liknar en person utan att det är ett porträtt i den bemärkelsen. 😉
Kram M



5
MAJ
2026
Virkade babyskor
Jag brukar i omgångar virka dessa söta babyskor, jag har sålt de flesta till USA, kanske för att det är mer populärt med baby-showers där 😊
Skorna är ca 8cm i sulan och är perfekt att ge bort som gåva vid tex baby-shower eller dop.
Jag säljer de i shopen, finns inte den färg du önskar så hör av dig så kan jag kanske lösa det, jag har fixat både skenor till skorna och djurgårds-inspirerade skor.. det mesta går att ordna.
Skulle skorna vara slut så dyker de upp igen vid nästa infall jag får att virka ha ha.. 🙈
Kram M





1
MAJ
2026
Jag ville testa att göra egna "bag-charms"
Man ser dom överallt, på Instagram, Pinterest och på alla väskor. Jag blir som vanligt nyfiken på om jag inte kan göra det själv.. 🤪
Eftersom jag är duktig på att spara sånt som "kan vara bra att ha" så hade jag allt förutom själva karbinhaken men den gick snabbt att beställa. Jag testade två olika varianter som passade på mina väskor.
Det här var lite kul och lagom jobbigt pyssel, kanske gör jag fler och säljer i min shop. 😇
Kram M




14
MAR
2026
Jag fick med en tavla på utställning!
Galleri Fiskhuset har varje år en utställning där man som medlem får ansöka om att vara med.. temat för året var MÖTEN.
Jag gjorde två förslag där jag kombinerade två olika målarstilar som jag har och gjorde "riktiga" djur möter seriefigurer..
Den ena tavlan där en anka möter Kalle Anka kom med, tavlan där pingvinerna möter Pingvinerna från Madagaskarfilmen kom inte med men den tyckte min syster om så den hamnade hos henne i stället..
Nedan ser ni mina "skisser" av tavlorna som jag gjorde i photoshop innan och sedan hur det blev när dom var klara.
Kram M



01
JAN
2026
Januaris konstnär på Konstväggen - Voyage
Under januari 2026 hade jag äran att vara månadens konstnär på den fina konstväggen på Restaurang Voyage. Det var jättekul och lite nervöst att få hänga några tavlor där. Jag fick hjälp med att välja ut fyra stycken och det blev riktigt fint.
Jag fick också ställa mig och berätta lite om mig själv och mitt målande, gillar egentligen inte alls att prata inför folk men som min gamla chef sa; "Övning ger träning..." så kanske gör man det bara för sällan.. 😜
Kram M




